Sunday, June 1, 2008

200 Stesen NGV

Petronas diarah sedia 200 stesen NGV

KUALA LUMPUR 13 Mei - Kerajaan telah mengarahkan Petronas membina 200 buah stesen gas asli untuk kenderaan (NGV) menjelang hujung tahun ini bertujuan mengukuhkan infrastruktur bagi menggalakkan penggunaan bahan bakar itu.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 25 buah stesen NGV dijangka siap pada hujung tahun ini manakala 100 lagi akan disiapkan tahun depan.
Tambahnya, pada bulan ini sebanyak dua buah stesen NGV akan disiapkan dan secara tidak langsung kesemua stesen itu penting bagi menampung keperluan 10,700 kenderaan yang menggunakan bahan bakar tersebut.
''Ketika ini di seluruh Semenanjung sebanyak 73 stesen NGV sedang beroperasi,'' katanya ketika menjawab soalan Dr. Che Rosli Che Mat (Pas-Hulu Langat) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.
Menurut Shahrir, NGV telah digunakan sebagai bahan bakar alternatif bagi kenderaan persendirian, perdagangan dan pengangkutan awam di negara ini.
Dalam pada itu, beliau berkata, buat masa ini, gas asli cecair (LNG) tidak digunakan sebagai sumber tenaga dalam negara tetapi dihasilkan bagi keperluan eksport.
''Namun begitu, kebanyakan sektor industri menggunakan gas asli sebagai sumber tenaga yang disalurkan melalui talian paip gas terus ke kilang dan pusat janakuasa elektrik,'' ujarnya.

Sumber:Utusan Malaysia